5 minuters metoden

Läste ett hemskt foruminlägg om en mamma som tog 5 minuters metoden på blodigt allvar och lät sin son på 3månader ligga och skrika timme efter timme i sin säng tills han somnade av ren utmattning. Jag rös och mådde illa och tänkte på den stackars bebisen. Jag är som många säkert vet lite extra känslig just för skrik och gråt, den sorten då det inte bara gnälls och testas utan då bebisen faktiskt är uppriktgt rädd eller ledsen. Vi testade att låta Iris gråta en natt man vi klararade av det i ca 3,5 minuter och sen gick det inte längre.Det var första och sista gången Nu tycker säkert många mammor att det var mesigt och att bebisar nog tål att ligga och skrika men det gjorde fysiskt ont i hela min kropp och jag blev alldeles snurrig av blotta tanken på att bara låta henne ligga där. En mamma hade svarat på inlägget med att skulle något liknande hända på ett sjukhus eller ett åldringshem skulle man anmälas för vanvård, men är det en egen bebis är det tydligen helt ok.
Iris har aldrig behövt skrika och hon har sovit hela nätter sen hon var 5 månader ändå. Visst har hon vaknat på natten och gnällt och bökat runt men vi har varit envisa med att ge tutten istället för flaskan. Nu kan hon vakna kl 6 på morgonen och ha svårt att somna om och då får hon lite vatten eller mjölk ur ett glas och då somnar hon igen. Då har hon ju ändå sovit 11 timmar redan men kan sova 1-2 timmar till av den lilla skvätten.
Som nybliven mamma kan det kännas jätte svårtoch jobbigt att veta hur man ska göra med nattningen och nattmatningar men gör som det känns bäst för dig själv,du känner din bebis bäst. Jag fick bära Iris fram och tillbaka i sovrummet i en timme före hon somnade då hon var liten, men hon somnade iallafall tryggt. Sen plötsligt somnade hon själv i egen säng och sov så småningom hela natten. Allt har sin tid, stressa inte. Jag trodde jag skulle dö att trötthet då Iris var 3 månader och var vaken en miljoner gånger per natt, men det gjorde jag inte.
Jag må vara överkänslig men mina barn ska aldrig behöva skrika sig till sömns,det finns så många andra alternativ.
Nu ska jag plocja undan röran här hemma och sen ska vi sepå 2½ män. Very nice.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0