Big no no

Jag tittade just på 16 and pregnant som hade säsongspremiär på mtv. Minutrarna gick och jag blev bara argare och argare. Jag ville bara vrida tillbaks tiden för dem och få det hela ogjort, hur elakt det än låter. De var verkligen inte mogna att få ett barn och ingen 16-åring ska behöva växa upp på det sättet. Det som störde mig mest var att de nog hade listat ut man kunde bli gravid, men inte vad det innebär, "vi tar det då det kommer".  Att ha en pojkvän som man VET inte ens klarar att ta hand om sig själv, som inte ställer upp och som har en mognadsnivå som ett dagisbarn och ändå inte skydda sig går över mitt förstånd. Hur kan man vara så korkad?
På ännu ett elakt sätt tyckte jag att det var rätt åt tjejen i programmer att hon blev lämnad ensam kväll efetr kväll medans pojkvännen var med sina kompisar och att pojkvännen visade noll förståelse för hur jobbigt hon hade det med både en baby, skola och ett hushåll som skulle skötas. Visst, man mognar och förändras lite under de nio månaderna men man går inte från 0 till 100. Om hon kunde ta det beslutet att inte skydda sig måste hon ju ha känt killen i fråga och om hon faktiskt var så mogen som hon kände sig så borde hon ha kunnat göra ett rätt beslut. Och kom inte sen och säg att vi var två om det,för det är man aldrig! Det är alltid man själv som bestämmer om man skyddar sig eller inte, och är man så dum att man tror att killen automatiskt kommer att finnas där,stötta och förstå vad en graviditet innebär för resten av livet så får man faktiskt skylla sig själv sen då det inte fungerar. Man kan aldrig förbereda sig på vad ett barn innebär och är man dessutom ett barn själv så blir det verkligen inte bättre.
Då jag var 16 år trodde jag verkligen att jag var en mogen 16-åring, men det finns inget sånt, det finns ingen mogen 16-åring. Och det ska inte behöva finnas det heller, man ska få vara omogen och bara vara utan att ha ett helt nytt liv att ansvara för. Jag tvivlar inte på att man kan bli en bra mamma som 16-åring men jag tycker synd om den som måste axla rollen så ung.  
 



                                                                

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0