Pimp my morosås

Fast jag är hemmamamma så blir det lite stressigt med maten ibland och allt för ofta åker maletköttet ner i stekpannan. Som en ursäkt kan jag ju säga att det är en av Iris favoriträtter, ett säkert kort. Men maletköttsås blir ju lite trist i längden så den här varianten brukar kännas lite piffigare.

Bryn lök och sen köttet, krydda sen med ½ tacokrydda-påse. Riv morot och bryn det med köttet, tillsätt kidneybönor efter en liten stund. Häll i tomatkross och riv en stor vitlöksklyfta fint och låt det koka med såsen. Krydda med timjan, lite mejram och basilika. Låt såsen puttra en stund och servera den sedan med fullkornspasta och riven ost.

En klar hit hos oss alltså. Iris slukar hela portionen. Jag gillar verkligen att laga mat och stå i köket, men vår dotter är i en häng-i-byxbenet-fas just nu så lugn och ro hör sällan ihop med matlagning numera. Jag brukar försöka sysselsätta henne med en egen skärbräda och lite smått och gott att feja med men det fungerar bara en stund. Men på helgerna brukar jag skicka ut pappsen med Iris så får jag på så sätt kocka i lugn och ro. Baka gör jag också ofta, men det gör jag då Iris sover sin tupplur.Bröd, bullar och pajer blir det oftast. Skrållan äter inte så gärna bröd men mina morotssemlor brukar få godkänt iallafall. Sen då hon blir större ska hon få hjälpa mamma i köket så mycket hon vill.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0