Söndag igen

Jag är sådär trött och hängig som man bara kan vara en söndagkväll efter att barnet har somnat. En fin helg har vi haft iallafall och V har varit ledig både lördag och söndag, lyx! Vi tjuvstartade med farsdagsfirandet lite igår på eftermiddagen och bakade en god chokladkaka. Idag fick pappsen göra lunchvalet så vi bakade pizza och kladdkaka. Iris har varit lite arg och ledsen idag. Hon sov ganska dåligt inatt, vaknade tidigt och sov bara 1 timme på dagen så ikväll somnade hon kl 18.30, bums. Hon har alltid varit en flicka med lite extra fjutt i men riktigt gnällig och arg har hon sällan varit. Kanske det är nya tänderpå gång, det lär ju märkas iallafall.
Imorgon ska vi åka till Kållby och vaccinera Iris, det är med lite blandade känslor trots allt men vi är överens om att det känns bäst att vaccinera henne nu. Kön lär väl vara lång men jag vill ha undan eventuella biverkningar som feber tills jag ska åka bort nästa helg. Då blir det en husmorsvila-dag som ordnas från jobbet, IKEA-resa med andra ord. Kanske inte det perfketa sättet att slappna av men Iris behöver faktiskt nya haklappar. Så det så.
Annars flyter allt på som vanligt. Iris sover så bra på morgonen nu också, det är inte alls en ovanlighet mera att hon vaknar 8.30. På det sättet blir ju dagen lite kortare då eftersom V då jobbat flera timmar redan. Hon har en ny speedperiod igen så det går undan i en väldans fart här hemma. Jag försöker hinna med och plocka upp efter henne och hålla god min bara. Det är väldigt annorlunda att vara mammaledig med en 1-åring än att vara mammaledig med en bebis. Med en 1-åring har man mer sällskap på dagarna, man kan hitta på flera saker och dagarna blir inte så långa. Man kan skratta och leka tillsammans och humöret är definitivt ljusare och gladare. Men det är på många sätt mer utmanande också. Iris sover inte mycket på dagarna, man kan inte bara lämna henne på en filt på golvet sålänge man springer på WC, hon hittar på en massa (farligt) bus såfort man vänder ryggen till och hon blir ganska lätt uttråkad. Men man vänjer väl sig...
Nu ska jag tappa upp ett fotbad och hoppas att benvärken försvinner, sen blir det top model 12 och godnatt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0