Invecklat

Det är fredag. Det är tyst. Kom just hem från dörren och möttes av ett städat och anti-iris-får-tänder-bajs-doftande hem. Halleluja moment.  Otroligt nog är jag lite smått beroende av att ha rent runt omkring mig här hemma och varje kväll ställs jag inför samma dilemma : städa eller slappa. Allt för ofta vinner städa men ikväll behövde jag inte fundera och få dåligt samvete för att jag slappar. Skönt!
Mammabarnträffen igår var rolig som väntat. Iris är inne i en lite lygare period så det tog några sekunder innan hon vågade hälsa på alla men sen kom hon igång ordentlig. Och vad praktiskt det är med ett småbarn istället för en bebis, nu kan man slänga en youghurt i väskan och vips har man ett mellanmål som ungen garanterat äter. Me like.  Efter träffen skulle jag in till stan och handla, tycker vid ett svagt tillfälle att det skulle vara supersmart att handla vid Halpa-halli. Parkerade vid Makuuni och traskade glatt till H-H med Iris i handen. Handlade länge och väl och var nöjd över att Iris satt så snällt i vagnen. Packade i 2 proppfulla väskor och tog ett blöjpaket under ena armen och gick ut mot dörren. Men vänta nu, man kan ju inte ta med vagnen till bilen!! Smart alexandra, smart. Gick iväg med glad min och med 2 smockis väskor, ett blöjpaket och en handväska storlek xxl och hoppades att Iris snällt skulle följa efter eftersom jag inte hade ett ledigt fingar att hålla i henne med. Ungen ser förstås sin möjlighet och rusar iväg och jagar duvor. Efter en del Kom Iris, vaaaaaar e vovven-lögner och en del mutor kommer hon ändå med och då vi ska gå över vägen kniper jag fast henne mella knäna och går över som en kissnödig krigsveteran och mitt på övergångsstället möter vi ett gäng tonåringar. Iris passar just i den stunden på att titta upp rakt under klänningen och ropar högljutt : TIIITTA...MAMMA. 50 meter från bilen sätter hon sig ner och tittar mig rakt i ögonen och skrattar. Ha,här tänker jag sitta. Gamla tanter ger oss onda blickar och jag dör lite inombords. På vägen har vi tappat ett paket tamponger och en gurka men jag orkar inte bry mig. Varför ska man vara så invecklad hela tiden? Varför kan jag inte vara en sån som rör sig på stan stiligt och elegant med ett flickebarn i vita nästrumpor som håller mig så fint i kappfållen. Kanske vi skulle ha lite tråkigare då, iofs.
Hur som helst, vi kom hem hungriga som vargar och jag fuskade med maten och värme suomikorv och kokade snabbmakaroner. Gurkan låg utanför Irjala så det blev ingen sallad. Vi blev iallafall mätta och lekte resten av kvällen.
Nu ska jag krypa ner under täcket. Jag är vansinnigt trött och hoppas att Iris ska sova lika länge imorgon som hon gjort de senaste dagarna, 8.30 har vi haft väckning. Very nice. På förmoddagen får vi bebisbesök, det ska bli kul. Godnatt!

Kommentarer
Postat av: Sofia Sundkvist

Åh! Tänk att ingen hjälpte er! Helt otroligt... Men du är otroligt duktig som orkar kämpa på ändå. Inte alla skulle ha tålamod med sånt där! Ha det bra!!

2009-10-17 @ 10:16:35
URL: http://sofiasundkvist.woedpress.com
Postat av: Alexandra

Ja,klockan var 16.30 och stan var full med folk men ingen hade visst tid. Ha de bra du också! :)

2009-10-17 @ 12:26:22
Postat av: Eva

Kan tänka mig att det just i den stunden inte var särskilt muntert men jag måste erkänna att jag sitter och småler åt situationen, det låter så komiskt då du beskriver den.

2009-10-19 @ 07:56:23
Postat av: Joozie

Jag ser hela scenariot framför mig och inser det e en sådan sak jag verklige skulle kunna göra själv. Hua!

2009-10-20 @ 08:15:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0