Ordförråd

Här kommer en ganska ointressant lista men för min egen skull ska jag skriva ner alla ord som Iris kan och använder dagligen. 

1,5 år:
ne-e
NEJ!
mamma
pappa, daddy
dicki (Madicken, bebis eller docka)
moffa
titta
kissi
vovvo
ja-a
skoa
stumpa (strumpa)
kakka
tuu (ut)
namnam (mat, godis)
nåounåooouu (oh no, då hon tappar saker)
mommo
muua (kossa)
nattnatt (godnatt)
hej
hejdå


Hon babblar konstant, hela tiden, varje vaken minut. Utfyllnadsorden är med andra ord många, många. Kroppsspråket har kommit igång ordentligt den senaste tiden, uttrycken är många och såväl glädje som agression visas tydligt och klart. Hon är en härmapa utan dess like! Varje enstaka ord / kort uttryck jag säger här hemma härmar hon.
Engelskan som talas som andra språk hos oss är väldigt svag från Iris sida än så länge. Så fort vi stiger in genom dörren vid fammos så ändrar dock svammelpratet, hon använder lite andra låtsasord och tempot och klangen på pratet blir helt klart annorlunda. Jag vet inte vad det beror på, men det är likadant varje gång.

Det är häftigt med en 1,5-åring. Tusen gånger tuffare än med ett spädbarn på många sätt. Det testas, utmanas och trotsas. Gränser ska dras och överskridas. Om och om igen. Men som hon utvecklas! Varje dag kommer nya uttryck och färdigheter. Vi kan kommunisera, hon förstår det mesta jag jag säger i form av korta uppmaningar. Hon ser så mycket mer än man tror och fortsätter att överraska mig. 



Kommentarer
Postat av: Syster 2

Så kan hon ju säga Sven också!

2010-04-15 @ 13:18:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0