Sov barn, sov.

Jag förstår ingenting, Iris har slutat att sova om nätterna. En vanlig natt ser ut på följande sätt:

19-20: Iris bäddas ner som vanligt. Hon gnäller och skruvar sig i sängen i ca 30 min. Hon börjar stortjuta och blir riktigt arg. Jag sätter mig på golvet i hennes sovgarderob med ryggen mot sängen. Hon somnar inom 10 min. Jag går ut.

21-22: Hon vaknar till några gånger men nöjer sig med att man stoppar in tutten tillbaka.

23-00 : Vi vaknar av att Iris ligger och grymtar och stökar i sängen. Grymten övergår till skrik och hon ropar "mamma". Hon visar tydligt och klart att hon är törstig. Jag försöker med vatten, det fungerar inte. Kall mjölk eller saft går heller inte hem. Jag är aptrött, ger med mig och låter henne dricka en vällingsflaska i sängen. Hon mumlar något glatt och somnar genast om.

En timme senare: Hon vaknar igen, gnäller inte utan skriker rakt ut. Inget buhuhu-skrik utan ett gallskrik som ringer i öronen. Hon sitter i sängen och vägrar att ta tutten eller gosan. Hon slänger allt man ger åt henne. Hon blir
vansinnig om jag försöker få henne att ligga i sängen. Hon vill absolut inte ha något att dricka. Detta pågår en god stund och jag hör hur grannarna på andra sidan väggen börjar röra på sig ( de har tre småbarn som sover vägg i vägg med Iris). Iris får komma i vår säng. Gnäller och stökar runt i 30 min-1h. Somnar till slut.

03-04 : Iris vaknar igen. Visar  att hon är törstig. Oftast fungerar det med vanlig mjölk, hon dricker några klunkar och vill sen inte ha mera. Hon bökar och stökar en stund i sängen och somnar om.

05-05.45 : Godmorgon. Iris vaknar och babblar på. Det är totalt omöjligt att få henne att somna om. Hon är pigg som en spigg och tänker börja dagen hur trött mamma än är.


Det är ju en total övergång från de nätter vi är vana med, 12-13 h utan så mycket som ett pip från Iris sida. Hon har inte haft problem med att somna själv på kvällen på över ett år, likadant med vällingen nattetid.
Vi har prövat att ge panadol men det hjälper inte och hon verkar inte ha ont. Hon äter som en häst på dagarna så hon borde inte vara hungrig heller. Dagtid sover hon bra, hon somnar själv i vår säng/ vagnen och sover djupt i 1,5-2 h. Vi är ute mycket på dagarna och hon håller igång bra här inne också. Hon får inte äta mycket socker heller.

Jag vet att jag inte borde ge henne välling på natten men ungen sitter där med krokodiltårar och visar med hela sin kropp att hon är törstig, jag ser skillanden direkt om det är "äkta" eller inte. Är det inte "äkta" så ger hon sig efter en stund. Hon verkar så otrygg på något sätt, dagtid är hon väldigt mammig och vill sitta mycket i famnen. Jag har inte sovit en ordentlig natt sen Iris hade vattkoppor och det är över en månad sen så man är inte så kaxig på nätterna längre.  Dessutom är det inget trotsskrik hon avfyrar utan hon meddelar verkligen att något är tokigt.
Tokiga blir vi ju allihopa om det inte svänger snart. V sover djupt på nätterna och vaknar inte ens hälften av de gånger Iris skriker, han är helt oberörd av att hon sover i vår säng också. Det är ju tur iallafall med tanke på de arbetsdagar han drar nu i slutskedet av byggandet.

Så nu alla mams får ni ge era bästa tips, jag tar emot allt. Man blir så insnöad och ser inte situationen utifrån om man haft tillräkligt många hopplösa nätter. 


Kommentarer
Postat av: Jennis

Nämen fy vad jobbigt :( Vår grannes pojk hade såndän skrik också på nätterna förut alltid efter att han sett på vissa barnprogram för att bilderna på nå sätt byttes så snabbt så han fick mardrömmar för barnens hjärna e ju inte kanske riktigt utvecklat för sånt i tidig ålder.. Nå annat vet jag inte :P De e jobbigt när di int kan berätta vad som är felet. Eller så kanske hon har fått nån brutal tillväxt fas så att hon e hungrig hela tiden. :D hehe

2010-04-11 @ 21:11:11
URL: http://jennamari.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0