Vecka 27

97 dagar kvar till beräknat förlossningsdatum, vi är alltså nere i tvåsiffrigt nu. Barnet ska väga mellan 900 gr och ett kilo. Huden blir tjockare, skelettet hårdnar och lungorna utvecklas. Skulle bebisen födas nu skulle den ha stora chanser att överleva.   
Jag mår bra, jag känner mig stark i kroppen. Jag sover bra på nätterna nu också, 2 WC-besök per natt räcker just nu och däremellan sover jag djupt. Jag kan fortfarande sova halvt på mage eller helt på rygg, det är skönt. Man hinner nog sova på sidan sen. Jag tror järntabletterna har gjort sitt jobb för jag kännermig piggare i både kropp och knopp.
Inga sammandragningar, inget ryggont eller illamående. Jag njuter av det mildare vädret och tar långa promenader i den nästan kyliga kvällsluften. Det måste nog vara den största skillnaden mellan min första graviditet och denna, att jag fortfarande kan röra mig nästan som förr. Under min första graviditet hade jag mycket problem med ryggen och var allmänt klumpig,trött och stel i kroppen. Nu kan jag som sagt gå långa promenader, cykla, simma och motionera helt enkelt. Jag kryper ännu ut och in i Iris lektält och blir bjuden på kaffe vid hennes minibord.
Det ända negativa jag kan komma på är nog benen, de samlar vätska som svampar. Stödstrumpor hjälper inte längre, inte heller grapejuice eller omänskliga mängder citronvatten. Jag ska köpa persiljete från hälsoboden imorgon, det skadar inte att pröva.

Jag slänger in en dagsfärsk bild på magen. Ursäktar söndagsklädseln men gravidleggings måste vara världens skönaste plagg. Slår sambons urtvättade mjukisbyxor med hästlängder!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0