"Mer föräldrartid åt barnen!"

Det finns en sak som diskuterats väldigt ivrigt i mammabloggvärlden nu i vinter, alla som läser ett par bloggar har inte missat det. Vad gör man med det äldre syskonet/de äldre syskonen då man får en ny bebis till familjen? Otroligt många mammor väljer att lägga det äldre barnet på dagis någon månad före beräknad födsel för den nya bebisen. Jag kan inte sluta förvånas över dessa mammor, hur tänker man? Argumenten är många. Jag orkar inte med båda samtidigt. Jag vill få kvalitetstid med det yngre syskonet. Min personliga favorit är att barnet mår dåligt av att vara hemma och behöver stimulanser dagiset ger.

Jag må vara gammalmodig men jag anser att de barn man skaffat ska man också ta hand om. Själv. Varför ens skaffa ett syskon om man inte orkar med två barn? I vilken värld är det nyttigt för ett litet barn att bli bortskickat och spendera dagen med dagisfröknar och en stor grupp andra barn? Små barn behöver ingen stimulans som man som förälder inte kan erbjuda. Vill man att barnet ska utvecklas socialt kan man lika gärna umgås med andra barn själva eller gå till ett öppet dagis, man är inte isolerad som småbarnsfamilj.

Tänk sen på bristen av dagisplatser, hur många barn som verkligen skulle behöva den dagisplats som ett barn som har en mammaledig mamma pantar på. Kommunen pungar ut med pengar för att göra plats åt ett barn som spenderar dagarna på dagis för att mamma ska få mysa med den nya bebisen. Och tänk att betala dagisavgift för sitt barn då man själv är hemma hela dagarna.

Det som stör mig allra mest är alla unga mammor som så absolut ska ha sina barn så tätt, som planerar syskon då första barnet bara är någon månad. Visst, det är fint och jag ser inget dåligt med det, men det verkar vara en självklarhet att då ska det äldre barnet inskolas på dagis någon månad före bebisen kommer.

Eva skrev om att på Åland har man inte rätt till dagisplats för större syskon under tre år (http://kakkakaffe.com/2010/february/alanningarna-ar-ett-fornuftigt-folk.html) Helt rätt tycker även jag, det om något borde i införa här också!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0