Bustorsdag

Äntligen sover Iris sin middagslur! Hon är vildare än vanligt idag , mor svettas och håller humöret uppe efter bästa förmåga. Ungen har rivit ut precis varje sak vi äger och förvarar i skåp, lådor och hyllor. Vardagsrumsmattan har varit fullastad med bestick, blöjor, kläder, dvd-skivor, underkläder, wc-papper, fjärkontroller, havregryn, sminkpennor, böcker,juldekorationer, dammsugarpåsar. You name it, hon har hittat ALLT. Jag föredrar de dagar då hon river i allt i ren frustration för att hon inte får som hon vill framför såna här dagar då hon finner stor glädje i att rusa runt som en speedad duracellkanin i någon sorts tävling mot sig själv. Ingenting hjälper,säger jag åt henne lugnar hon ner sig genast och samma sekund jag inte tittar på henne rusar hon iväg med ett glatt tjut. Ignorerar jag hennes bus så blir hon om möjligt ännu nöjdare. Ännu är hon för liten för att förstå sambandet mellan handlingar och kosekvenser fullt ut så jag ser ingen mening med att ropa och härja  med henne. Jag drömmer mig bort till vita stränder och öppna ytor för vår buse.

Igårkväll fick jag dock några timmar i Kokkola alldeles ensam. V hade en kort dag och kom hem redan 15.30 så efter maten smet jag iväg. Staden var näst intill tom och jag njöt av att gå runt och titta. Jag fick lite dåligt samvete för att jag valde att åka bort de få timmar som både jag och V skulle ha varit hemma men man behöver andas ibland. V har jobbat 6-19 varje dag nu en tid och fast jag vilken dag som helst väljer hemmamammalivet framför jobblivet så tär det på en att bära allt här hemma hela tiden. De kvällar jag jobbar får han dock ensamtid med Iris vilket uppskattas av såväl far som dotter.
I Kokkola köpte jag Iris första simdräkt och två halva reapriset-tröjor åt mig själv. Jag var nöjd över mina fynd och drack kaffe och åt en delikat bulle i lugn och ro förrän jag åkte hem. Väl hemma var det mörkt och tyst. Iris hade just somnat och V hade bakat en kladdkaka, vi plcokade tillsammans bort det mesta av röran. En perfekt onsdagkväll betyder kladdkaka och glass i soffan framför The Bachelorette och Handbolls EM.

Nu ska jag tjuva åt mig en tupplur själv också sålänge Iris sover. Och tänk att det redan är torsdag?! Tiden går skrämmande snabbt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0