Snaaaaart

har vi en 2-åring i huset, hur gick det till?! Igår var Iris exakt ett år och elva månader och vi funderade hur tiden kan gå så otroligt fort. Jag ska skriva ner lite fakta om Iris, 1 år och 11 månader, så har jag det dokumenterat någonstans. 

Rörelsemässigt så har Iris utvecklats mycket under sommaren. Hon hoppar jämnfota meter efter meter, går ner för trappor utan att hålla i sig, kliver och klätrrar utan att ramla. Springer snabbt och cyklar med sin trehjuling.

Hon har ett regelrätt penngrepp och är duktig att klistra klistermärken i små rutor. Hon bläddrar ordentligt , ett blad i taget, i riktiga böcker.

Hon väger 10,7 kg och använder kläder i storlek 80-86. Håret växer som ogräs och babyhåret har fått ge vika för de riktiga, lite ljusare hårstråna. Hon har många skrubbsår men så gott som aldrig blåmärken (iallafall inte sådana som syns).

Hon äter oftast bra. Gröt till frukost och kvällsmål. Favoriter är alla slags pastasåser, gärna någo med kyckling. Gurka, tomat och morot slinker ner fint men annars är hon totalt ointresserad av grönsaker. Dricker välling före dagsvilan och efter kvällsgröten. Fil och frukt är favoriter bland mellanmålen.

Humöret växlar snabbt på dagarna men nu är hon överlag inne i en väldigt nöjd period. Hon är duktig att leka själv och accepterar för det mesta att det är jag som betsämmer. Hon är glad och pigg för det mesta, väldigt livlig och aktiv.

Fler och fler ord tas i bruk. Hon börjar snaja ordföljden och kombinerar sina ord i rätt ordning. Hon kan rätta mig om jag med flit gör ett fel påstående. Hon vet vems alla saker här hemma är.

Hon sover bra och i eget rum. Somnar mellan 20.30 och 21 på kvällarna, vaknar ibland runt kl 4 och vill ha något att dricka. Vaknar mellan 7 och 8 och vill genast stiga upp. Dagstid sover hon 3 timmar om jag låter henne , oftast väcker jag henne efter 2.

Iris gillar att plocka saker från en burk till en annan, hälla vatten från en flaska i ett glas, flytta böcker från en hög till en annan hög. Hon vill helst vara ute hela tiden och älskar att bada.

Tänk hur de utvecklas de små liven! Hur mycket de förstår och hur mycket de vill lära sig. Om en månad firar vi vår unge, tänk om nästa år går lika snabbt...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0