Denna värme

Sommaren 2008 var jag höggravid. Det regnade dag ut och dag in. Jag njöt och tackade vädergudarna för den kalla sommaren. Jag tog långa, svala tupplurar varje förmiddag och fick sova med ett riktigt täcke på nätterna för att inte frysa.

Nu, sommaren 2010, har värmen slagit flera rekord. Att temperaturen ligger över 20 grader även nattetid är inget ovanligt. På förmiddagarna ska en vild nästan 2-åring underhållas. Svetten rinner längs ryggen och fötterna sväller upp till vattenmeloner. Bara tanken på att ha ett täcke i sängen får mig att svettas ännu mer. 

Sammanfattning: Värme är bra men regn är bäst för gravida.

Jag hade lovat mig själv att inte gnälla om värmen efter den hemska vintern vi hade men idag är ett undantag. Fy tusan och fula pirater vad hett det varit idag! Jag dog lite strax efter 12, lite till där runt halv 3 och klockan 6 lade jag mig ner i en blöt pöl på köksgolvet. Iris lade sig ner bredvid mig och pekade på en brun sak precis vid mattkanten. "Kissi kakka, blässi!" Great. Jag låg i kattskit i 32 gradig värme och dog.

Strax efter klockan sex kom V hem, fixade mat åt ungen, torkade upp mig från köksgolvet och tog hela familjen på en simtur. Så skönt det var! Jag hade fortfarande ingen känsel i fötterna men jag kände mig lite mer levande.

Sammanfattning: V är helt otrolig. Han jobbar 12 timmar på ett stekhett tak, sitter i en kokhet bil och kommer hem till en halvdöd sambo och en gnällig unge. Han sliter av sig kläderna och börjar laga mat. Han är glad och underhåller Iris medans jag svettas vidare på köksgolvet. Han utfodrar ungen som blir glad igen och kopplar en vattenslang som hon kan leka med där ute. Han är öm och kärleksfull och ser till att jag får det lite svalare. Jag är lyckligt lottad som har en partner som han. Vi är verkligen ett team och idag då jag blev bänkad av värmen tog han över min del av spelplanen. Tänk att mina flickor får ha en så underbar pappa!

Nu är klockan 23.12. Terometern berättar att det i skrivande stund är 26.7 grader ute och 27.1 grader här inne. Jag ska sätta mig på trappan med ett glas isvatten och faktiskt njuta lite av värmen, det är inte varje sommar vi får uppleva det här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0