En lång dag

Ännu en sen kväll (med mina graviditetsmått mätt), det är fotbollen som ställer till det. Typiskt. Iris har sovit länge på morgnarna nu så det gör inte så mycket.
Idag fick väckarklockan väcka oss kl 9. Vi hade tid till en försenad 1,5-års kontroll till rådgivningen. Vår stora unge är nu 22 månader, jag vet inte hur det gick till, och väger 10,4 kg. Nu minns jag inte längden på rak arm, ska kolla rådgivningskortet imorgon. Lång var hon iallafall, tidigare har hon legat under både vikt- och längdkurvan men nu var längden lite på övre kanten.
Hon skulle visa att hon kunde knipa tag i en liten kula på ett snöre med båda händerna och sen bläddrades det i lite böcker för att kolla ord och uppfattning. Iris var tyst som en mus för första gången på ungefär 22 månader men jag kunde ju intyga att hon pratar en del annars nog ibland. Då läkaren plockade fram örontittargrejen ryckte Iris till och sa allvarligt åt läkaren: "NEJ Ijis! Mamma tä, jåå-å." Och pekade på mitt öra. Tänk att hon minns hur grejen ser ut och att det inte är så trevligt att få den i örat, mycket bättre att offra sin mor istället.

Efter rådgivningsbesöket handlade vi mat och hälsade på pappa på jobbet. Iris såg en grävmaskin och satte sig på marken med en trip i handen och skulle absolut inte stiga upp, det var alldelews för spännande. Så då såg vi på grävmaskinen och drack trip.

Hemma föll Iris i en slags lekkoma. Det händer nu som då att hon på egen hand börjar med en lek och sen bara leker och leker utan att bry sig om något annat. Hon hade sin bebis i vagnen och packade en handväska med en filt, tuttflaska, en mössa och lite leksaker. Sen gick hon omkring där ute och skuttade. Hon stannade med jämna mellanrum och torkade dockan runt munnen, bäddade med filten och gav välling. Sen packade hon väskan igen och gick vidare. Jag såg min chans och storstädade hela nedre våningen. Alla mattor flög ut och golven skurades blanka och fina. WC:n fick sig en rejäl omgång också.

På eftermiddagen fick vi besök, Frida och Jacy kom med cykeln och kidsen blev glada att se varandra. De lekte på gården och vi picnicade på en filt. Då de cyklat hem tillbaka kom V hem och tog med sig Iris för att lämna tillbaka en möbel åt en kund. De var borta över en timme och jag såg på fotboll. Märklig känsla, klockan var 7 och jag hade inget att göra. De kom hem, Iris badade länge och väl och tog sedan natten. Jag jagades av myggor en timme i hamnskogen men njöt ändå av lugnet och den friska luften. Mera motion åt folket.

Imorgon har vi inga planer. På eftermiddagen ska vi hämta kissen , jag ser så fram emot att se Iris min då vi tar med den i bilen. Kameran ska absolut med.

Kommentarer
Postat av: Annie

Hej :)! Visste inte att du skrev blogg... Vad roligt att hitta hit! Jag känner absolut igen mig i långa ensamma dagar med en trots-unge vars enda ord för tillfället tycks vara "Nee,nee,nee" (+ "juice" o "barbapapa"). Vad roligt med katten, Iris blev säkert överlycklig :)! Trevlig midsommar till hela familjen! /Annie

2010-06-24 @ 23:00:59
URL: http://anniesbla.blogspot.com
Postat av: Alexandra

Hej Annie! Jag visste inte att du bloggade heller :) Vi cyklade förbi bygget en kväll men ingen var där, men vilket fint ställe ni har! Vi borde träffas någon dag så får flickorna leka, Iris blir så uttråkad om hon bara ska vara med mej hela tiden...

2010-06-28 @ 21:26:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0