En nära föda-upplevelse

Det är märkligt att vara gravid, allt blir så mycket mindre privat. Man pratar om sin status mellan benen med vilt främmande människor och skriver om färgen på sin bröstmjölk på olika forum. Har din hårväxt på benen ökat ? Jasså. Jag kissade på mig flera gånger de sista veckorna.Inget märkligt med det. Imorse nådde jag ändå någon slags personlig gräns för vad som känns OK för mig. Ett flertal personer stod framåtlutade och luktade på mina kroppsvätskor och diskuterade ivrigt vad det nu månne kunde vara. Jag dog lite men fokuserade på att de ändå valt deras yrke själv, ingen har tvingat dem till det.

Natten var alltså orolig, jag slumrade lite mellan 11 och 12 men sen kunde jag inte ligga mera. Det värkte i korsryggen, sammandragningar blandades med rätt så onda värkar. Jag duschade, värmde vetedynor och bannades. Jag mådde illa mellan varven, försökte äta och hitta något att se på TV:n. Vilade på soffan, vandrade runt och var så förbenat trött. Kl 5 hade jag fortfarande inte sovit och trots att jag kissat säkert femti gånger på en timme var jag tvungen att sätta mig igen. Det sipprade något ur mig, märklig känsla. Satt nästan en timme tills det slutade och ringde sen till BB för att kolla om det nu månne ska ha varit vattnet som gick. Barnmorskan jag talade med tyckte det lät som det så jag hoppade i bilen och åkte till Kokkola. Där sipprade det igen och två prover togs, men fostervatten var det inte. Inte heller urin eller andra saker som kan tänkas komma ut den vägen. Antagligen någon körtel som flippat var förklaringen.

En inre undersökning gjordes, yttre livmodermunnen fullt öppen, inre livmodermunnen stängd men mjuk. Ca 1 cm kvar av tappen ( jämfört med de 5 cm som mättes sist). CTG-kurvan visade sammandragningar var tredje minut, men eftersom de inte gjorde direkt ont så fick jag åka hem om jag ville. Yes ,please. Lite värkmedicin och en ordentlig frukost senare somnade jag äntligen, lagom tills resten av familjen steg upp. Nu på dagen kommer det lite sammandragningar nu som då men all värk är borta, både i ryggen och magen. V är ledig så vi har pysslat lite här hemma. Jag ska inte föda barn före min egen födelsedag så det känns ändå lungt. Vi tar det sen då det verkligen blir allvar.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag var ju också in med C till TYKS när jag var i vecka 28, då jag trodde att vattnet gick. Det bara rann något och ändå så pass mycket att trosor + shorts blev våta. Efter ungefär samma procedur, så fick vi ändå förklaringen att det var någon vätskeansamling inne i magen som hade "läckt".



Bättre med en extra koll än ingen alls. Fast att slutet är nära är det väl ingen frågan om:)

2010-10-21 @ 17:13:07
Postat av: Eva - Kakkakaffe

Och det var jag som kommenterade ovan.

2010-10-21 @ 17:13:43
URL: http://kakkakaffe.com
Postat av: Alexandra

Ja de sa på BB att det är ganska vanligt ändå att det kommer så pass stora mängder vätskor som man inte riktigt vet vad är.



Jo det närmar sig, det känns som om jag var i vecka 20 typ igår, jag vet inte riktigt vart alla veckor har försvunnit...

2010-10-22 @ 09:44:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0