En riktig käftsmäll

Man ska aldrig vara för kaxig. Rådgivningsbesök idag alltså (vecka 30), lite vanlig fakta först:

RR: 122/78
Hb: 129
Vikt: + 4,5 kg totalt
Sf-mått: 26
Pulsfrekvens: 135-150 slag/min

Nu till själva nyheterna. Ungen ligger tydligen lågt, fixerat i bäckenet (detta gjorde inte Iris före förlossningen, långa mammor har sällan tidigt fixerade barn) Mitt sk sammandragningsmönster var tydligen lite oroväckande och påverkade bebisens hjärtslag ( tyder på att bebisen är stressad). Dessutom var sf-måttet under kurvan igen, och även min "personliga kurva" pekade nu neråt, vilket den inte ska i såhär tidiga veckor.
Jahapp. Lärkartid på måndagmorgon, urinodling och absolut ingen extra aktivitet. Jag får inte stå långa stunder och känner jag att det börjar trycka neråt måste jag lägga mig ner med en kudde under rumpan. Inga tunga lyft heller. Enkelt fixat med en invalid i huset från förr.

Ännu en gång påminns man om skillnaderna mellan en första graviditet och en graviditet där man redan har ett/flera barn hemma. Nog har jag kännt av sammandragningar , men de har ju gått om. Nog har det tryckt på rätt så mycket neråt men jag har räknat med att det hängt ihop med att jag inte har möjlighet att springa på WC:n var och varannan minut. Kanske magen har sjunkt ändå, jag har inte tittat så noga. Nåja, på måndag lär det ju märkas hur det ligger till.

Nu ska jag fixa lunch och sen ska vi tupplura , dotra mi och jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0