Ny vecka

Jag inledde vecka 31 med ett besök till förlossningsavdelningen i Kokkola. Trycket neråt blev bara värre och magen var så skarp och obekväm så de tyckte jag skulle komma in på en kontroll. Barnmorskan som tog emot mig var med under förlossningen med Iris och kände genast igen mig, hon kom t.om. ihåg vad Iris hette och att V var från Irland. Jag fick ligga i CTG-maskinen i 45 minuter, täta och regelbunda sammandragningar hade jag men inte speicellt onda sådana. Gynekologen gjorde en inre undersökning och konstaterade även hon att bebisen ligger lågt ner och att det förstås bildar ett ganska hårt tryck neråt. Livmodertappen mättes senast för en måndad sen och var då 6 cm, nu var den knappa 3. Livmodermunnen var iallafall varken mjuk eller öppen så det var ju positivt. Det togs flera infektionsprover som skickades iväg på odling. Nästa vecka ska jag in på en ny kontroll för att kolla om läger förändrats och tills dess ska jag vila och ta det lugnt, ligga med kudde under rumpan och undvika lyft. Läkaren var mycket positiv och sa att det absolut inte behöver betyda att lillasyster bestämt sig för att komma ut redan nu, det kan mycket väl bara vara tillfälligt, men att man ändå ska ta sånahär känningar på allvar i så tidiga veckor. Bebisen väger bara 1,5-1,7 kg ännu så den får nog så lov att stanna några veckor till.

Det är söndageftermiddag och det regnar, skönt! Iris och sambon har åkt till Prisma för att köpa kattsand och pizza. Vi ska tända en brasa i spisen och bara ta det lugnt ikväll. Bygga Iris nya fiskpussel och bara vara.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0