Åldersskillnad

Jag får ofta frågan hur jag upplever åldersskillnanden mellan barnen. Det skiljer 2 år och 2 månader mellan Iris och Clara och jag måste säga att det verkligen känts helt perfekt. Iris var redan lite större och förståndigare då jag blev gravid och under graviditeten hann hon växa och utvecklas massor.

Då Clara väl kom så behövde vi aldrig oroa oss för att Iris på något sätt skulle skada eller vara oförsiktig med henne, hon förstod till 100% att Clara var en liten bebis och att man inte kunde leka hur som helst med henne. Samtidigt slapp vi helt avundsjukan för vi kunde kommunicera med henne och förklara varför Clara ville vara i mammas famn hela tiden. Iris var också så stor att vi kunde rucka lite på hennes rutiner och sovtider för att få dem att passa bättre med Claras. Det är otroligt skönt att de sover samtidigt på dagen och somnar för natten så gott som samtidigt. Att Iris slutat med flaska och nästan var helt blöjfri upplevde jag också som ett stort plus.

De kommer att ha sällskap av varandra och de kommer förhoppningsvis att finnas till för varandra och dela nya faser av barn- och ungdomen. Redan nu vet de att de hör ihop, Clara skrattar aldrig så mycket åt oss som hon gör åt Iris och Iris är väldigt mån om att visa sin kärlek till sin lillasyster. Det blir många pussar och kramar och Iris kan sitta länge och bläddra i böcker åt Clara.

Jag kunde nog tänka mig att ha mindre ålderskillnad mellan dem också men inte så mycket mer än just 2 år och 2 månader. Hur mycket skiljer det mellan era barn och vad anser ni vara den ultimata åldersskillnaden?


Kommentarer
Postat av: Bloggläsare...

Det skiljer 2 år och 1 månad mellan våra två yngsta barn och jag tyckter det är riktigt lagom. Nu är de stora skolbarn men har ändå nytta och nöje av varandra. Så gulliga flickor ni har!

2011-02-14 @ 11:03:25
Postat av: Galamamsen

Hej!Jag tycker att kring 2år e bra åldersskillnad mellan syskon.nu kommer vi ha 1år och 7mån mellan våra och det kommer nog bli bra det.det hinner hända mycket nu på några månader med storasyskonet.kring 2år e nog bra tror jag :)

2011-08-28 @ 19:31:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0