Om träning

Det tog nästan ett helt år innan jag kom igång med träning ordentligt efter min första förlossning. Det kändes bara så långt borta på något sätt, att jag inte var redo och framför allt att jag inte hade tid. Jag kontaktade en personlig tränare och vi träffades och pratade igenom vad jag ville ha ut av min träning. Hon gjorde ett eget träningsprogram åt mig baserat på hur kroppen var i form och vad jag behövde jobba på. Jag fick snabba och fina resultat av träningen och kände att kroppen var stark och uthållig.

När jag blev gravid igen då Iris var 1,5 år så fortsatte jag att träna regelbundet. Efter vecka 20 blev det mest promenader, simning och vattengympa och många cykelturer. Ännu i vecka 34 gick jag varje dag en promenadrunda på 6 km. Viken skillnad det var jämfört med den första graviditeten då jag knappt rörde på mig alls, kroppen var så mycket starkare och smidigare den här gången.

Då vi kommit hem från BB i november började jag genast med knip- och andningsövningar för att stärka bäckenbotten. Jag hade klickat hem en sk gördel som jag använde mycket för att stärka bålen och hjälpa ryggen, den var verkligen värd varje cent jag betalade för den.
En månad efter förlossningen började jag göra plankor varje morgon och kväll och försökte komma ut på en kort promenad varje kväll.

Jag återvände till gymmet och tränade med lätta vikter och bara för att stärka bålen och ryggen. Jag använde gördeln under träningskläderna och tänkte extra på hållningen.
För tre veckor sedan började jag träna med tyngre vikter och utökade och varierade övningarna. Jag började också träna intervallpass för att höja pulsen lite mer under träningen.

Alla mammor borde verkligen träna, om inte för något annat så för orkens skull. Man blir en mycket gladare och piggare mamma och kroppen orkar med alla påfrestningar som småbarnslivet innebär. Känner man att man inte har kunskapen som krävs så kan man investera lite pengar i sig själv och få hjälp av någon som kan sin sak.

För mig har det varit viktigt att planera in träningen på förhand. Varje söndagkväll kommer vi överens om när vi ska träna följande vecka. Den av oss som är på gymmet på kvällen förbereder nattningen före man åker iväg. Plockar fram rena pyjamasar, fixar kvällsmaten åt flickorna och städar undan det mesta här hemma.
Träningsväskan packar jag då flickorna sover på dagen och ställer den sen vid dörren. Är allting färdigt så är det lättare att komma iväg sen då motivationen kanske inte är lika hög. Och strunta i vågen, satsa på att känna skillnaden i kroppen istället.

Ikväll blir det Afro power dance för denhär mamman, jag gillar inte grupppass sådär överlag men ibland måste man pröva något nytt. Dessutom ska man dansa barfota och det kan ju aldrig bli fel...

Kommentarer
Postat av: Smsa Låna

Intressant blogg du har! Jag har läst igenom några av dina andra inlägg och jag diggar vad jag ser :D.

2012-01-12 @ 23:54:12
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0