Fattar noll

Iris var inte alls i form nu på förmiddagen så jag kollade blodsockret en extra gång. 25,7 var det då, jahapp jahapp. Igårfick hon några helt märkliga toppar också. Antingen börjar hennes egen insulinproduktion ge upp ganska sådär pang bara, eller så håller hon på att bli sjuk igen (vid sjukdom krävs oftast mer insulin). Eller så har hon stoppat i sig något sött utan att jag märkt det. Eller så håller insulinet på att bli dåligt av någon orsak. Inatt fick jag ge henne lite juice två gånger för att värdet då sjönk under 5 men nu plötsligt var det så högt ändå.
Efter lunchen fick hon en extra enhet av det snabbverkande insulinet så förhoppningsvis har hon lite lägre värden resten av dagen, annars måste vi väl höja det långverkande insulinet med en enhet imorgon. 

Iris var verkligen inte alls sig själv nu på förmiddagen, inget passade och absolut inget fick henne att sluta gråta. Clara var trött och irriterad och skrek och Iris skulle vara i famnen hela tiden. Till slut blev jag så trött i skallen och frustrationen bara brände i varje cell i kroppen. Varför kan inte Iris få leva normalt som andra barn? Hon är så liten och förstår ju inte varför hon mår dåligt då blodsockret stiger så högt helt plötsligt. Som mamma ska jag räcka till för så mycket, jag ska svälja så mycket frustration så ofta och jag ska alltid, alltid , alltid komma ihåg att Iris inte är sig själv då blodsockret antingen är för högt eller för lågt.

Nåja, det hjälps inte. Förhoppningsvis får vi lite bättre ordning på värdena nu en tid framåt igen. Tills dess sliter jag mitt hår lite i smyg.

Kommentarer
Postat av: en annan 2barns mamma och trogen bloggläsare

kämpa på! du har en jättefin blogg och skriver fint. hoppas iris tillstånd snart stabiliseras så att du får pusta ut lite!

2011-02-25 @ 14:24:28
Postat av: sofie

Tja, som tidigare nämnd och sagd av min egen diab.sköt så om blodsockret går för högt eller lågt en gång under dagen/natten, så kommer det att komma en motsatt topp senare under inkommande dygn åt andra hållet. Som diabetiker så är det ju så att om blodsockret går för lågt, börjar kroppen själv kämpa upp det, under åren som komma skall så lär du märka av var hennes "gräns" går, dvs, vid vilket blodsockervärde kroppen börjar kämpa själv, detta betyder inte att man ska skippa att äta när det går för lågt, men bara det att det är kroppens sätt att försöka överleva. Detta kan vara en orsak att hennes blodsocker steg. Insulin blir sällan dåligt, bara om du har den på för varmt ställe eller om den förfryser.. Andas mellan varven, & ha det så bra :)

2011-03-01 @ 20:51:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0