Svar

Postat av: Johanna- Emilias mamma

Som nybliven läsare har jag några frågor! :)
Är Clara (vilken fint namn förresten) född för tidigt? Hon var ju rätt så liten om jag minns rätt.
Är din sambo/man från Irland? Pratar han engelska med barnen då eller?

2011-01-16 @ 21:33:31

Clara är född i vecka 38, och då räknas ju graviditeten som fullgången. Jag blev igångsatt och hon var ganska liten, 2630 gram och 47 cm.  
V är född på Irland men har bott i många länder sen dess. Han pratar oftast engelska med flickorna ja, även om han fuskar lite ibland och pratar svenska med Iris.

Postat av:

Det har varit ganska mycket "byggtankar" i unga mammors bloggar den senaste tiden. Har ni byggt hus eller hur bor ni? Om ni har byggt hus så hur klarar ni av det rent ekonomiskt?


Vi hade tänkt bygga hus i min hemby men ändrade oss i ett ganska tidigt skede av planeringen. Vi var inte helt 100% säkra på hur vi ville ha det och framförallt var vi ville bo. V hade tidigare samma år köpt ett gammalt hus som han renoverade vid sidan av annat jobb så vi bestämde oss för att flytta in i det huset istället. Det var nog ett av de bästa beslut vi någonsin tagit, jag är så innerligt glad att vi inte påbörjade ett husbygge. Nu fårvi bo i ett fintoch fräsht hus till en mindre månadskostnad än en hyreslägenhet. Sen då vi bott här i två år får vi sälja huset och tjäna en vacker slant på köpet. Jag ser fram emot att bygga hus, då vi har möjlighet att bygga vårt absoluta drömhus. Men jag känner absolut ingen stress att börja ännu.

Postat av:

Eva hade skrivit om den jämställda mannen och hur det inte alltid fungerar så i praktiken även om det är en fin tanke. Vad tycker du? Hade du önskat att ni hade delat upp föräldraledigheten lika? Och hur delar ni upp allt annat...?


Vi har inte delat upp föräldraledigheten lika. Mest av den orsaken att om jag började jobba skulle jag tjäna fyra gånger mindre än vad V gör nu så det skulle ju inte fungera. Sen stortrivs jag som hemmamamma och känner absolut inte att varken arbetslivet eller studier lockar just nu. V är en otroligt bra pappa men som person tror jag inte att han skulle klara av att vara hemma hela tiden, han behöver nya projekt och nya utmaningar . Så även om det inte hade påverkat oss rent ekonomiskt hade vi nog ändå inte delat föräldraledigheten lika.
"Allt annat" delar vi upp på ett sätt som funkar bra för oss. Jag sköter så gott som allt här hemma när det gäller mat, tvätt och städning. Jag går ju ändå hemma på dagarna så det faller ju ganska naturligt på mig. V jobbar ofta långa dagar och har även mycket papperjobb på kvällarna så de timmar han är ledig spenderar han helthjärtat med flickorna. Då brukar jag åka bort en stund och träna eller hitta på något för mig själv. Det fungerar väldigt bra och viär nöjda allihopa.   

Postat av:

Har du funderat på vad du vill studera sen när flickorna är lite äldre?


Jag har absolut ingen aning.

Postat av: Malin

jag är konfunderad på boendet i Larsmo. Det enda jag har om larsmo är fördomar. Så hur är det att bo dit? stämmer några fördomar?

Vi hade nog också en del fördomar om Larsmo men hittills är vi verkligen positivs överaskade. Kommunen har mycket att erbjuda åt småbarnsfamiljer och vi har så mycket så nära. Nu bor vi ju riktigt i utkanten av Larsmo så jag kan väl inte riktigt uttala mig om hur andra upplever det. Närheten till havet har också sin charm och människorna är glada och trevliga. Vi trivs väldigt bra!

Postat av:

Jag minns inte att jag har läst om att Iris träffar sina farföräldrar. Bor de inte här i närheten då?

Då jag och V blev tillsammans bodde de utomlands men nu bor de ca 40 km härifrån. Iris träffar nog sin fammo ganska oftaoch hennes faster som är 11 år är en stor favorit.

Postat av: Eva

Hur presenterar sig Alexandra?
Jag skulle nog presentera mig som en 21-årig tvåbarnsmamma, glad och nöjd för det mesta. Kort och gott.
Vad gör du om tio år?
Om tio år har vi nog några småttingar till, vi har bor i ett större hus och reser mycket. Jag studerar kanske ännu eller så bor vi utomlands. Jag är verkligen öppen för det mesta. Det ska bli spännande att se vad vi hittar på!
Vad har du för mål i livet?
Jag vill se mina barn växa upp till vettiga och vänliga människor. Sen ska jag hitta något jag vill göra sen då barnen är stora. Springa maraton ska jag också göra.

Vad är din bästa egenskap som mamma?
Min bästa egenskap , enligt mig själv iallafall, är nog faktiskt mitt tålamod. Jag stressar inte upp mig i onödan och försöker se till att flickorna känner att jag alltid finns till för dem som en trygg och varm mamma.

Vad är din sämsta egenskap som mamma?
Ibland tänjer jag lite väl på gränserna för att inte behöva gräla så mcyket. Jag vet nog inenrst inne att det vore bäst att alltid hålla samma linje men jag ger nog efter lite väl lätt ibland.

Postat av:

Jag är en ny läsare så jag har några frågor :) Jobbar eller studerar du när du inte är mammaledig? Isf vad? Var bägge barnen planerade? Hur är din relation till din pojkväns föräldrar? Har du syskon?


Jag tog studenten samma år som Iris föddes och sen jobbade jag lite på ett grupphem då Iris var lite mindre, då jag blev gravid igen slutade jag jobba.
Det är väl ganska ovanligt att man planerar att bli gravid som nybliven 18-åring så Iris var inte planerad nej. Tänk vilken tur att det blev så ändå! En novemberbebis hade vi inte heller riktigt planerat men Clara var även hon väldigt välkommen.
Jag träffar mina svärföräldrar nu som då så vi har väl en ganska vanlig relation.
Jag har fyra syskon. Tre äldre systrar, Maria, Malena och Madeleine och så lillebror Robin. Jag är tacksam över att ha många syskon och vi har mycket kontakt och träffas ofta. Dessutom har jag fyra syskonbarn också, Hugo, Elis, Madicken och Melker. Det är härligt med en stor familj!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0