Gör det själv

I vår familj är det jag som kockar till 99% , V är fin på många sätt men i köket duger han bäst till att plocka ur diskmaskinen. Eftersom jag ansvarar för maten gör jag mitt bästa för att det min familj äter ska vara så bra för oss alla som möjligt.
Vi äter mycket soppa, åtminståne 2 gånger i veckan. Dels för att Iris verkligen älskar det och dels för att det är så enkelt att göra och dessutom räcker länge. Helt mjölkfritt är det ju också, ett måste numera. Jag har petat bort många papper från många buljongtärningar och tänkt samma sak varje gång, hur mycket skit måste det inte finnas i tärningarna? Så jag gjorde en egen buljong, det var enkelt och inte alls mycket jobb. 

4 potatisar
4 morötter
kålrot
1 purjolök
2 lökar
3 vitlöksklyftor
7 lagerblad
20 svartpepparkorn
10 kryddpepparkorn
salt

Finhacka grönsakerna(eller rotfrukterna och löken.Äh,ni fattar) och lägg det i en kastrull med kryddorna, vattnet ska nätt och jämt täcka allt. Koka någon timme på svag värme och med lock. Mosa allting i kastrullen, sila och behåll spadet. Koka spadet utan lock en stund till.

Jag frös ner spadet i isbitspåsar så nu är det enkelt att bara ploppa ut en bit eller två direkt i soppan. Jag kunde ha fotat resultatet men ärligt talat ser det bara ut som piss i påsar så jag lät bli. Smaken är det absolut inget fel på och buljongtärningarna vi hade i skåpet åkte i roskisen, där de hör hemma.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0